Jak stworzyć chwytliwy slogan?

Chwytliwy slogan może być decydującym czynnikiem w promocji marki i produktu nie tylko w jednorazowej kampanii promocyjnej – te najlepsze przetrwają wiele lat, a nawet wejdą do języka potocznego. Kto nie zna hasła „Diamenty są wieczne”? No właśnie. To hasło reklamowe (z 1947 r.!) określane jest mianem najlepszego w historii reklamy – i nic dziwnego.

Dobry slogan powinien być możliwie zwięzły, łatwy w zapamiętaniu i identyfikacji. Musi nawiązywać do produktów (lub tworzyć dobrą tego iluzję) albo wartości promowanych przez markę. Powtarzalność sloganu w różnych miejscach sprawi, że nasz umysł automatycznie zacznie go kojarzyć z konkretną marką. „Just do it” każdy skojarzy z Nike, a „Codziennie niskie ceny” to dewiza Biedronki.

Każdy może zareklamować swój produkt opisując go jako bardzo dobry, najlepszy, potrzebny – może to być prawda, ale nie każdy potrafi przekonać odbiorcę, dlatego ten produkt jest tak wyjątkowy, jaką korzyść odniesie on z zakupu. Wspomniane hasło „Diamenty są wiecznie” jasno wskazuje na korzyść, którą odniesie klient: zyska coś, co nigdy się nie zniszczy, co przetrwa jego i kolejne pokolenia, a przy tym zawsze będzie piękne i modne. Diament to luksusowy towar odpowiadający na potrzeby ludzi, którzy pragną luksusu, a to hasło zapewnia, że go otrzymają.

Liczy się nie tylko zwięzłość, ale także prostota. Przekaz musi precyzyjnie przekazywać informację, nie może zawierać zbędnych słów, ani tych zbyt trudnych. Musi trafić do klienta, wykorzystując przy tym wymienione wyżej reguły. „Jesteś tego warta” to strzał w dziesiątkę, ponieważ nie odwołuje się do samych produktów, ale bezpośrednio do klientki, mile łechta jej ego, podkreślając jej wyjątkowość (kto tego nie lubi?) i z łatwością zakładając, że reklamowany produkt jest towarem luksusowym, odpowiednim tylko dla najlepszych.

Slogany reklamowe z powodzeniem mogą parafrazować słynne cytaty, bawić się grą słów; to zwiększa szanse, że zostaną zapamiętane, jednak przeważnie w pamięć zapadają nie parafrazy a te, które są całkowicie oryginalne i same stają się klasyką gatunku.

 slogan

slogan

slogan

Dodaj komentarz