Wpływ reklam kierowanych do dzieci

Dzieci są wyjątkowo podatne na reklamy, ponieważ bezpośrednio przemawiają do ich wyobraźni i emocji. Są kolorowe, przyciągają uwagę atrakcyjnym światem, często także postaciami innych dzieci. Dla dzieci stają się autorytetem i wyznacznikiem nie tylko wysokiej jakości, ale często również reklamowany produkt staje się jedynym, którego chcą używać. Szczególnie widoczne jest to w reklamach żywności i zabawek, ponieważ to najsilniej przemawia do maluchów. Z pewnością każdy z nas ma w otoczeniu dziecko, które je tylko jedne płatki śniadaniowe, pije tylko jeden sok i żąda konkretnej zabawki.

W swoich prośbach i uporze dzieci potrafią być bardzo męczące, dlatego rodzice „dla świętego spokoju” kupują to, co dziecko chce. Jest to po prostu łatwiejsze od wyperswadowania mu takiego pomysłu i ograniczenia jego kontaktów z reklamami. Producenci osiągają więc sukces, a maluch, przyzwyczajony w takim wieku do sięgania po konkretną markę, może być bardziej skłonny do wybierania jej w starszym wieku, ponieważ wzbudzi w nim pozytywne skojarzenia z domem i dzieciństwem.

Jak temu zapobiegać? Przede wszystkim należy konsekwentnie ograniczać czas, jaki dziecko spędza na oglądaniu reklam, a także wytłumaczyć mu, czym one są i jaki jest ich cel. Gdy dziecko upiera się przy danym produkcie, a rodzice są zdania, że nie jest on najlepszy lub w ogóle potrzebny, należy szczerze ukazać jego zalety i wady i wyjaśnić, dlaczego nie zostanie kupiony. Uleganie w takich kwestiach, choć najłatwiejsze, jest też najgorszą opcją, dodatkowo prowadzącą dziecko do niezdrowego przyzwyczajenia, że zawsze może dostać to, czego chce.

Szczęśliwie z biegiem lat rośnie rozsądek i sceptycyzm, a znika dziecięca naiwność. Dzieci dość szybko zaczynają oswajać się z językiem reklam i potrafią spojrzeć na nie znacznie bardziej krytycznie.

dzieci reklamy

dzieci reklamy

dziecko reklamy

dochodowa reklama

 

Dodaj komentarz