Wybór kolorów reklam w zależności od grupy docelowej

Znajomość głównych skojarzeń (a nawet szczegółowych) związanych z kolorami to dopiero początek drogi w wyborze tego lub tych właściwych. Istotna jest także relacja kolorów i to, jak prezentują się w swoim towarzystwie – to jednak temat na inną okazję. Kolejnym istotnym tematem związanym z kolorami jest dopasowanie ich do grupy odbiorców docelowych.

  1. Znaczenie kolorów w danej kulturze. Większość kolorów budzi określone skojarzenia w większości krajów, zdarza się jednak i tak, że niektóre w różnych miejscach świata mają zupełnie odmienne znaczenie. Przygotowując reklamę na rynek międzynarodowy należy upewnić się, czy projekt sprawdzający się w jednym kraju będzie równie odpowiedni dla drugiego. Np. czerń kojarzona zwykle z żałobą i powagą w Chinach oznacza szczęście, a w Indiach – życie. Banki w Stanach Zjednoczonych chętnie sięgają po zieleń, czyli kolor kojarzący się z pieniędzmi, ponieważ dolary USA wykorzystują ten kolor.
  2. Znaczenie kolorów w grupie docelowej. Młodzież i dzieci skłaniają się ku jaskrawym kolorom, podczas gdy osoby starsze preferują bardziej stonowane barwy. Mężczyźni lubią niebieski, a kobiety nie mają określonego ulubionego koloru. Stąd w reklamach dla dzieci czerwień i żółć, a w reklamach pianki do golenia dużo odcieni niebieskiego.
  3. Dobór kolorów z zależności od miejsca i okazji. Energetyczny pomarańcz i czerń są dobre na wyprzedaże, stonowany turkus i granat pasują do banków, natomiast pastele to naturalny wybór dla damskich sklepów z odzieżą i dodatkami , gdzie królują ubrania w bardzo kobiecym (lub dziewczęcym) stylu. Z kolei elegancki i drogi sklep postaw i raczej na czerń, ciemną szarość, biel, ciemny fiolet, i czekoladowy, rzadziej czerwień, podkreślone srebrem i złotem – kolory glamour, kojarzące się z luksusem.

dolar

sklep obuwniczy

Dodaj komentarz